fredag 14. november 2014

Noen må våke i verdens natt..

I dag kom nyheten om at legen Mads Gilbert er nektet innreise til Gaza via Israel. Det har blitt kommentert på mange hold, og mange meninger og synspunkter har kommet frem. Jeg personlig er ikke enig med Gilbert i alt, men jeg har stor respekt for det engasjementet han legger for dagen, enten det er som lege i førsterekketjenesten i nordnorsk helsevesen eller som lege i Gaza.

For noen få dager siden var det markeringer en rekke steder til minne om Krystallnatten, natten mellom 9.og 10. november 1938 som innledet en opptrapping av forfølgelsene av jøder i Tyskland. Denne natten minnes i et forsøk på å holde frem tanken på at vi har alle et ansvar for hverandre, vi kan ikke lukke øynene for en annens nød.
Arnulf Øverland skrev i 1936 en advarsel mot nazismen gjennom diktet "Du må ikke sove". Her maner han til å ta ansvar, stå opp for andre:
"Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap
og tenke på hvad der gir vinning og tap!
Du må ikke skylde på aker og fe
og at du har mer enn nok med det!

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke lov til å gå der og glemme!"
Som kristen og som utdannet prest er det for meg fullstendig uforståelig hvordan andre som kaller seg kristne, kan forsvare volden som utøves i Israel og Palestina. Jeg har selv bodd i Israel og jeg har selv hatt en del av synspunktetene som blandt annet Med Israel for fred (MIFF) forfekter. Men møtet med menneskene i konflikten har heldigvis gjort inntrykk på meg.
 En palestinsk 5åring er like mye verdt som en israelsk 5åring som en norsk 5åring!

Boken "Øyne i Gaza" som Gilbert utgav i 2009 sammen med Erik Fosse, er en desperat skildring av en nød vi ikke kan snu oss fra, uansett teologiske tolkninger. Og er det egenlig så veldig bibelsk å rettferdiggjøre den sekulære staten Israels behandling av palestinerne?

I fortellingen som den barmhjertige samaritan (Lukas 10, 25-36) blir Jesus spurt av en av Israels lærde "Hvem er min neste?". Jesus setter ting på spissen, han overtråtte alle grenser ved å la en samaritan være helten!, og avslutter med å utfordre den lærde til å ta eksempel av samaritanen, han som viste barmhjertighet; "Gå du bort og gjør like så!"

Min neste er både den jeg møter ved postkassa, på butikken, den som bor i samme land som meg, og den som bort langt borte. Gazas barn er også våre barn, vårt ansvar! Vi trenger Mats Gilberter som bryr seg, som roper høyt og som vekker oss til handling!

Overskriften "Noen må våke i verdens natt" er hentet fra et dikt av Svein Ellingsen. I den gamle salmeboken står en barnebønn som passer godt å avslutte og utfordre med:


For alle barn som ikke har en seng å sove i, som ikke får så mye mat og hjelp og stell som vi,

for alle barn som har mistet en mor, en far, en bror, og mest for alle barn på jord som ingen vet hvor bor,

vi ber deg, Gud, som er så god, vi ber deg se til dem. Send mennesker til deres hjelp, og la dem få et hjem.

Hjelp alle oss som har det så godt, å gi av det vi har. Å, kunne vi som tror på deg, bli slik som Jesus var
 Britt G. Hallqvist 1960 / v.4 Svein Ellingsen 1979

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar